سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انتظار 14
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  مجتبی احمدنژاد[27]
 

دوست دارم خوب‏ترین باشم

    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 16
کل بازدید : 348602
کل یادداشتها ها : 64

   موسیقی

نوشته شده در تاریخ 87/3/7 ساعت 8:25 ص توسط مجتبی احمدنژاد


السلام علیک یا قرة عین الرسول

در مورد حدیث فاطمه از من است هر که او را بیازارد من را آزرده است اهل سنت معتقدند شأن نزول حدیث فوق در رابطه با قصد امام علی (ع) در ازدواج با دختر ابو جهل است . جواب ما چیست؟

اصل حدیث «فاطمة بضعة منّی...»مکرر از زبان پیامبر اکرم(ص) بیان شد، صحت و کثرت روایت به گونه‌ای است که مسلمانان از زمان صحابه، برخی احکام فقهی را بر مبنای آن قرار داده‌اند.حافظ سهیلی حکم کرده است: «هر کس به فاطمه سلام الله علیها ناسزا بگوید، کافر است. هر کس بر او درود فرستد، در واقع بر پدرش، پیامبر اکرم(ص) درود فرستاده است.

حافظ بیهقی نیز چنین حکمی کرده، شارحان صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز به دلالت این حدیث بر حرمت آزار و اذیت زهرای اطهر قائل شده‌اند.

ظنّ قوی آن است که جاعلان حدیث، داستان ساختگی خواستگاری دختر ابی جهل را جعل کرده، به عنوان شأن صدور حدیث «فاطمه پاره تن من است...» قرار داده‌اند که به زعم باطلشان از مقام علی(ع) بکاهند و حرمت کسانی را حفظ کنند که با اذیت و آزار دختر پیامبر(ص)مایة رنجش او را فراهم ساختند تا جایی که با آنان قهر کرد و وصیت کرد بر جنازة او نماز نخوانند و در تشییع پیکر مقدسش شرکت نکنند.

خوشبختانه در زمینة جعلی بودن حدیث خواستگاری دختر ابی جهل، حدیث‌شناسان فرهیخته بررسی و تحقیق کرده، رساله‌هایی تدوین نموده‌اند.جهت اطلاع بیشتر می‌توانید به کتاب «خواستگاری ساختگی»نوشتة آیت الله سید علی حسینی میلانی، مراجعه نمایید.

علامه طباطبایی نیز که به تناسبی این حدیث را متعرض شده است می‌فرماید:«گویا بعضی از راویان حدیث به خاطر کینه‌ای که با علی(ع)داشته‌اند این حدیث را برای لکه‌دار کردن او درست کرده و غفلت کرده‌اند از این که طعن مستقیماً به رسول خدا(ص) برمی‌گردد. علاوه بر این. حدیث مزبور با روایات قطعی متناقض است، روایاتی که بر نزاهت علی(ع) از گناه دلالت دارد، مانند خبر ثقلین و خبر منزلت و خبر «علی با حق است و حق با علی است» و اخباری دیگر».(1)

پی‌نوشت‌:

1. ترجمه تفسیر المیزان، ج 14، ص 321.



  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ